Zelfstandig op pad door de Betuwe op een                    Oldtimer Tractor !

              Reserveer een leuke rit door de Betuwe

Güldner ADN - 1958 - "De Goede Reede"


Het merk Guldner werd in https://strato-editor.com/.cm4all/uproc.php/0/images/tractoren/Guldner%20ADN%20-%20De%20Goede%20Reede/.Guldner%20ADN%20-%201958.jpg/picture-400?_=15a2301f030 1904 in München als "Güldner-Motoren-Gesellschaft GmbH" opgericht door Hugo Güldner, Carl von Linde en Georg von Krauß, maar verhuisde al in 1907 naar Aschaffenburg.
In 1929 werd Güldner overgenomen door het door Carl von Linde opgerichte Lindes Eismaschinen.
In 1937 was de Güldner A 20 de eerste door het bedrijf geproduceerde tractor. In 1958 ging men voor wat betreft de tractorproductie samenwerken met de Maschinenfabrik Fahr in Gottmadingen en in 1959 werd de door beide fabrieken geproduceerde Europa-serie gepresenteerd. De samenwerking duurde echter niet lang en in 1962 presenteerde Güldner de G-tractorserie, die met verschillende motoren leverbaar was. Een aantal modellen had vierwielaandrijving. Toen de tractorproductie in 1969 werd beëindigd waren er ongeveer 100.000 tractoren gebouwd. De productie van reservedelen ging naar Deutz AG, maar de inmiddels opgestarte productie van heftrucks bleef bij Linde. In 1991 werd de merknaam Güldner uit het handelsregister geschrapt.

Deze Güldner komt uit Zuid-Holland.
We hebben hem gekocht van een jonge enthousiaste oldtimer liefhebber. In zijn tienerjaren heeft hij de tractor helemaal overgeschilderd en van nieuwe bekabeling voorzien. Een jonge liefhebber dus!
Vooral het zware  geluid, als je gas geeft, is prachtig om te horen. Na wat kleine aanpassingen en het reguliere onderhoud is deze oldtimer inmiddels bedrijfsklaar.
En...zoals de naam van deze oldtimer al doet vermoeden, komt deze tractor uit het prachtige Zuid-Hollandse dorpje Goedereede.

Tractor / versnellingsbak 

Motor 

Herkomst:           Aschaffenburg, Duitsland

Merk:                     Güldner 2DNS

Produktiejaren:              Van 1953 tot 1959

Aantal cilinders:     2  (4-takt)

Aantal gebouwd:            7.827

Cilinderinhoud:      1.305 cc

Nieuwprijs (1959)           onbekend

Boring X Slag:         85mm X 115mm

Eigen gewicht                 1.100 Kg

Brandstof:               Diesel

Merk versnellingsbak:     ZF

Vermogen:             18 pk bij 2000

Aantal versnellingen:      6 vooruit, 1 achteruit

Koeling:                  Water

Topsnelheid:                  17 km/u





Links

- De geschiedenis van Güldner?  Wikipedia Guldner
- Ook willen we je de site van Güldner liefhebber/specialist Gert Lamberts niet onthouden. Gert heeft diverse Güldners gerestaureerd en zijn technische kennis kwam ons goed van pas.  http://guldner.lambertsgj.nl/nl/


E-mailen
Bellen
Map